Forever Young


Tugasan 1 : Mail Merge
Saturday, September 26, 2015
Assalamualaikum...

Ok, hari ini saya baru update post mengenai tugasan 1 iaitu Mail Merge dlm Microsoft Word.

First, kena lah buka Microsoft Word dulu kan. Kalau tak, nak buat macam mana. Ini contoh untuk buat sijil kepada 5 orang murid sekolah menggunakan teknik MAIL MERGE.




Lepas dah taip semua maklumat yang berkaitan, klik pada tab 'Mailings' , 'Start Mail Merge' dan 'Step by step mail merge' seperti yang tertera pada gambar di bawah.




Kemudian, akan keluar kotak di sebelah kanan seperti gambar di bawah. Lepas tu, ikut je tanda bulat merah tu.





Ok, lepas tu klik kat no 4 dan klik pula pada 'Create', dia akan keluar box A dulu untuk kita isi nama-nama murid dalam 5 sijil. So, taip lah 5 nama tersebut. Then, box B pulak untuk kita edit table tu. Table tu kan macam serabut sangat dengan entri-entri yang tak berkaitan. So, klik pada 'Customize colums' untuk edit. Saya delete semua tab tu dan just tinggal nama dengan nombor i/c murid je. Lepas dah siap isi semua nama, save !




Step seterusnya, kita kena delete dulu nama dan nombor i/c dan klik pada 'Address block' macam dalam gambar di bawah.




Maka, akan keluar box A seperti dalam gambar. Dalam box A tu just ada nama murid je kan? So, untuk masukkan i/c yang kita dah taip dalam table sebelum tu, klik pada step 8 dan muncul lah box B pulak. Then, ikut je step yang 9 tu.




Next, we can preview our letter. Tengok menjadi ke tak untuk kelima-lima nama murid tersebut. Lepas tu klik 'Complete the merge'





Finally....Tadaaaa...!!! Siap sudah 5 sijil tadi. Macam senang je kan? hehehe




Sekian dari saya.





0 Comments:

Post a Comment



Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post
Copyright© All Rights Reserved alwanijohari.blogspot.com